zaterdag 2 februari 2013

Bij een nieuw begin hoort een nieuwe tas.

Sinds gisteren ben ik terug aan't werk. Omdat mijn vorige werktas niet fatsoenlijk genoeg is en ook al een beetje versleten. En omdat ik nu eenmaal graag een tas speciaal om te gaan werken heb. Vond ik het hoog tijd om een nieuwe te maken.
Een tijdje geleden was ik bij mijn schoonzus op een mamzel-avond en daar zag ik deze mooie tassen:
Ik heb toen heel de avond getwijfeld of ik er ene zou kopen, maar ik wist niet goed welke kleur ik dan moest nemen of welke grootte en toen heb ik ze uiteindelijk niet gekocht. En ik heb hier helemaal geen spijt van, want met deze handtas in m'n hoofd en het boek 'zo geknipt!' in de hand, maakte ik zelf een exemplaar dat hard op het mamzel-exemplaar lijkt.

Ik ging met recept 27 aan de slag en paste dit aan (Dit is de roze tas die je links ziet hangen op de cover). Ik wou geen zakken op de voorkant, maar wel meer zakken in de binnenkant (dus langs 2 kanten) en ik wou ook iets waar ik mijn sleutels aan kon hangen, zodat ik die niet altijd helemaal onderaan mijn tas moet gaan zoeken.


Ik wou een gewone zwarte tas, want 't is om naar't werk te gaan en dan mag het al wat soberder. Voor de zwarte stof gebruikte ik de overschot die ik had van de buttercup te maken voor m'n schoonzusje, deze lap had ik toen voor 1€ op de stoffenmarkt in Eindhoven gevonden. Voor de voering gebruikte ik een stevig katoen dat ik op het stoffenspektakel van de kringwinkel haalde, ook de rits komt er van.

Volgens recept 27 had ik volumevoering nodig voor de buitenstof en plakkatoen voor de schouderband. Deze dingen die nu onzichtbaar zijn, zijn het duurst van m'n tas.
De naad van de buitenstof ligt in het midden van de tas en niet aan de zijkant. De naad is opengestreken en langs de 2 kanten van de naad vast gestikt. Dit, samen met de geplooide flap bovenaan, waren de dingen die de mamzel-tas zo leuk maakte en deze ideeën heb ik dus gepikt voor mijn tas.
De bodem verstevigde ik door een placematje dat niet meer gebruikt wordt in 3 stukken te knippen, de hoekjes af te ronden en te bekleden met de voeringstof.
Een lege tas die helemaal gevuld kon worden met alles wat ik nodig heb voor het werk.

Ik wou dat er een A4-kaftje in zou passen, zodat ik indien nodig papierwerk kan meenemen. Als de tas leeg ik kan het kaftje erin en de rits toe, maar als de tas vol zit, lukt het niet meer om de rits toe te krijgen. Maar omdat het een verzonken rits is, kan het kaftje er wel in zonder boven de rand uit te steken. 
Ik maakte in de zijnaden lusjes waar ik een musketon in heb bevestigd. Hier kan ik dan mijn sleutels aan hangen, zodat ik ze nooit meer kwijt kan geraken in mijn tas.

Ik maakte ook nog een lusje aan de andere kant, als ik wil kan hier later ook nog iets aan bevestigd worden. Het zakje van m'n gsm maakte ik iets minder diep dan de andere zakjes, zodat m'n gsm er juist in past en ik die niet uit het zakje moet prutsen. 
In recept 27 staat dat je de bovenkant van de zakjes moest voorzien van een driehoekje voor de stevigheid, omdat dkeat driehoekje me niet zo handig leek heb ik dit vervangen door een trenske aan de bovenkant van elke zaknaad.

 Omdat ik een redelijk grote portefeuille heb, heb ik dit zakje dwars gemaakt. Om ervoor te zorgen dat het zakje niet helemaal gaat hangen als m'n portefeuille erin zit, heb ik hier een knoop gemaakt.

De schouderband heb ik afneembaar gemaakt. Dit door aan de schouderband zelf aan de 2 kanten een drukknoop te voorzien. De schouderband wordt aan de tas bevestigd met 2 D-ringen. De schouderband heb ik gemaakt zoals in recept 27, maar de band is zo dik (vooral aan de uiteinden) waardoor ik hem niet door de passant kreeg zoals het moet. Hopen dat het zo ook houdt. Nu ja, zo niet, dan maak ik gewoon enkele schouderbanden op maat en kan ik wisselen als ik wil. Dat is het handige aan een afneembare schouderband!
Ik ben best tevreden met het resultaat en de tas staat klaar voor m'n eerste volledige week op m'n nieuwe werk!

0 reacties:

Een reactie posten