dinsdag 6 december 2011

uitgerekte elastiek.

De pyjamabroek van Bjorn had een uitgerekte elastiek, dus had ik maar besloten hem te vervangen... Ik had hem gezegd, "dat is zo gefixt!" Maar ik had niet gezien dat de elastiek erop genaaid zat en niet in een tunnel, zoals ik gehoopt had... Nu ja, 'k heb gezegd dat ik het zou doen, dus dan doe ik het ook. 't Zou alleen niet meer "zo gefixt" zijn...

Eerst de oude elastiek los gepruts met m'n tornmesje...



Volgens Bjorn heeft die broek ooit mooi gepast, maar't is een large en hij kan er zonder elastiek misschien wel 3 x in. Volgens mij is ze gewoon altijd aan de grote kant geweest (ken je nog die periode dat iedereen alles veel te groot droeg??), maar ze is zeker en vast ook serieus uitgeleurd....

Eerst wou ik er een nieuwe elastiek opnaaien, zoals het was, maar omdat de broek zo uitgeleurd was en omdat een pyjama vooral heel comfortabel moet zitten en ik er dus geen naden in bij wou maken (in het geval ik ze dan wat smaller zou maken langs de zijkanten), heb ik toch maar besloten een tunnel te maken met een elastiek erdoor, veel eenvoudiger...



Ook heb ik voor het eerst een knoop aangezet met mijn machine. Zoooo eenvoudig!! Ik ga er nooit meer tegenop zien om een knoop aan te naaien! Eerst had ik er geen vertrouwen in dat het goed zou gaan, maar blijkbaar staan de gaatjes van (de meeste) knopen op een standaard afstand van elkaar en als je goed in't 1ne gaatje mikt, komt het vanzelf goed en hangt je knoop er op nog geen minuutje aan!




Bjorn heeft zijn pyjamabroek meteen aangtrokken en heeft deze nacht als een roosje geslapen...


PS. Ik weet echt boeiend is het vervangen van een elastiek niet, maar omdat ik voor mezelf (bijna) alles wil bijhouden wat ik gedaan heb, krijgt dit van mij hier toch ook een plaatsje. Al hoop ik na dit, aan een iets boeiender projectje te beginnen...

Tunnel: Steek 1 rechte steek
Elastiek vastzetten: Steek 2 elastische drievoudige rechte steek
Knoopsgat: Steek 29 knopen aannaaien, zonder voet, met verzonken transporteur

0 reacties:

Een reactie posten